Authenticiteit in de (online) wereld is vandaag een zeldzaam goed geworden. De opgang van AI, specifiek generatieve AI en de vaardigheid ervan om menselijk gedrag in conversaties, posts, comments, foto’s en video’s te repliceren heeft een dood internet veroorzaakt. Een tsunami van valse content en mechanische interacties. De grens tussen AI en menselijk engagement is dramatisch vervaagd. Surfers hebben moeite om het onderscheid te maken tussen echte menselijke interactie en AI-content. Ze maken zich terecht zorgen over de gevaren van AI.

Je kan het AI-veld opdelen volgens verschillende criteria. Termen en subcategorieën zoals Machine Learning (ML), Deep Learning (DL) en Expert Systems (ES) hebben zeker hun plaats en functionaliteit. Een voorbeeld hiervan is AI-Ops, nl. automatisatie van IT-operations. Wat zoveel wil zeggen als de signalen van honderden/duizenden apparaten tegelijk in de gaten houden en van elke downtime en outage leren. Na verloop van tijd kan een AI-ops platform dan vroege signalen van een outage detecteren, deze rapporteren, oplossingen voorstellen en zelfs automatisch uitvoeren. Dit voorkomt dat IT-helpdeskers, sysadmins en site reliability engineers manueel moeten hollen van brandje naar brandje. Enfin, je snapt het: dit kan een meerwaarde betekenen, gebaseerd op DL en ML. Niet te verwarren met en veel ruimer op te vatten dan louter automatisatie van taken.

Waar ik het grootste probleem mee heb, is generatieve AI: generatie van afbeeldingen, tekst, spraak, video en zelfs websites en computercode. Ik wil dan ook graag positieve signalen belichten van mensen die zich hiertegen verzetten. En tips delen met jou en anderen om AI niet te gebruiken of vooral je menselijke kwaliteiten extra in de verf te zetten in dit robot-tijdperk. Want we mogen ons leven niet uit handen geven aan algoritmen!

Een van die signalen is het Gab platform. Zij maakten onlangs een radicale shift in hun bedrijfsmodel en argumenteren dat social media zoals we die de laatste 20 jaar kenden dood zijn. Feeds zitten tjokvol met AI-content, de hoeveelheid AI-profielen overstijgt de menselijke profielen bijna. Je moet geen visionair zijn om op facebook en instagram te zien dat dit klopt.

Social media-gebruikers trekken terecht de legitimiteit en kwaliteit van hun connecties en interacties in twijfel. Er groeit ook een grote behoefte aan authentieke connecties en gemeenschappen en groepen met échte mensen. Dit kan ik alleen maar aanmoedigen…

Een van de nu voor de hand liggende oplossingen is een paywall of een subscriptie/abonnementen-model. Het is niet foolproof, maar zorgt er wel voor dat je skin in the game hebt. Het kan een effectieve manier zijn om te verzekeren dat profielen op het platform wel degelijk menselijk zijn. Het is tevens een manier om een hindernis op te gooien voor bot operators die spam en psychologische operaties (psyops) uitvoeren.  X (het voormalige Twitter), Facebook, Gab en Telegram zijn hier al volop concreet mee bezig.

Gab rapporteert volgende resultaten:

“In fact after speaking with many of you we are hearing that the quality  of the Gab feed has improved dramatically now that bots and  subversive-type accounts can no longer post media. This allows you to  discover high quality content from real people much faster and easier  than before because the overall “noise” in the feeds has gone down  dramatically.

Since we’ve made this change here is what has happened:

-All bot media file spam activity has ceased
-There is now zero p*rn being posted on Gab. Zero.
-Subversive posting and doxxing accounts have been deported.
-Site traffic is up ~30% today compared to our baseline daily traffic from the past week.”

Verder kunnen webmasters ook AI crawlers blokkeren van hun website en hen de toegang ontzeggen tot hun content. Er wordt ook volop onderzoek gevoerd naar hoe wij als mens kunnen detecteren of een tekst AI-generated is of niet. Want fake tekst, foto’s en videos zijn overal nu, zelfs in gereputeerde nieuwskanalen. Ja ook in onze kranten.

Dit is maar een deel van de acties die we kunnen ondernemen. Daarnaast moeten wij onze menselijke kwaliteiten hard in de verf beginnen zetten. Onze creativiteit, intuïtie, authenticiteit, gevoeligheid, warmte en humor zijn onze sterktes. Videocasters en podcasters zoals Mike Adams van Brighteon is zich zeer bewust van de gevaren en gevolgen van generatieve AI en van onze sterktes. Hij voegt menselijkheid en authenticiteit toe door humor in zijn videocasts te verwerken. Ad rem, offbeat, off topic, associatieve humor zijn bewuste markers die hij in zijn materiaal steekt om duidelijk te maken dat hij geen AI is. De kritieke timing-noodzaak van humor is iets wat niet gefaked kan worden. Dit is waardevol in zowel solo podcasts als bij het inspelen op je gesprekspartner bij interviews of co hosting.

Nog een manier is om massaal naar social media alternatieven te gaan. Of naar niche social networks die een unieke waarde brengen naar hun users. AI is het vooral het speeltje van Big Tech. Die alternatieven genereren zo een gevoel van thuiskomen, samenhorigheid en een menselijke warmte die je niet meer vindt bij Big Social en Big Tech. Gedeelde commitment naar gedeelde waarden en idealen. Die kleine netwerken zijn al geruime tijd aan het overschakelen naar abonnementen-modellen. Ik denk dan vooral aan de meest gekende alternatieven zoals het Fediverse netwerk met Mastodon, Pleroma, Funkwhale en Peertube als grote platformen. Voor wie meer wil weten, verwijs ik graag door naar een eerdere blog. Maar ook alternatieven zoals Gab, Brighteon, Bitchute, Rumble, MeWe, Minds en nog meer.

Ik hoop dat ik je wat inspiratie gegeven heb om met deze counter-movement aan de slag te gaan. Want wij verdienen een wereld waarin menselijkheid alomtegenwoordig is!